Παρασκευή 29 Μαρτίου 2013

Pluto (βασικο ανεμοπτερο)

Κάνε "κλικ" στο σχέδιο για να το δεις σε μεγαλύτερη διάσταση

TA YΛΙΚΑ

Η ξυλεία

  • Για τις αεροδυναμικές επιφάνειες, (το φτερό και τα πτερύγια της ουράς), φύλλο μπάλσα ημίσκληρη πάχους 1,0 χιλ ελάχιστης επιφάνειας 80 χ 250 χιλ (Σχ 1). Κατάλληλα όλα τα πάχη από 1/32" = 0,8 mm (ημίσκληρη), έως 3/64" = 1,2 χιλ (μαλακή).
  • Για την άτρακτο, πήχης μπάλσα σκληρός πάχους 2 χιλ, πλάτους 10 χιλ και μήκους 250 χιλ. (Σχ. 9) Κατάλληλα όλα τα πάχη από 1/16" = 1,5 χιλ (σκληρή μπάλσα) έως 5/32" = 4 χιλ (μαλακή μπάλσα). Αν έχεις λεπτότερο μαλακό ξύλο, π.χ. 1,5 ή 2 χιλ μπορείς να κολλήσεις δύο φύλλα μαζί (πλάϊ - πλάϊ).

Τα άλλα υλικά

  • Χαρτόνι ή φύλλο αλουμινίου 15 χ 30 χιλ.
  • Μερικά γραμμάρια αντισταθμιστικού βάρους (φύλλο μολύβι, ή σύρμα, ή μικρές βίδες, ή καρφάκια, ή πλαστελίνη).
  • Κόλλα (όλες οι κόλλες για ξύλο είναι κατάλληλες).
  • Προαιρετικά, τα υλικά για τον καταπέλτη (περιγράφονται στην αντίστοιχη παράγραφο)

Η ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ

Σχ. 1 - Πως να κόψεις τα φτερά και τα πτερύγια της ουράς από το φύλλο της μπάλσα.

Το φτερό

  • Κόψε ένα κομμάτι 250 X 45 χιλ από το φύλλο της μπάλσα. Αυτό το κομμάτι είναι το φτερό - στην πρώτη του μορφή - το οποίο στη συνέχεια θα επεξεργαστείς κατάλληλα για να αποκτήσει το τελικό του σχήμα με την πολύεδρο (σχ 1). Διευκρίνιση: Στο σχέδιο, η κάτοψη δείχνει το φτερό πριν το σχηματισμό των δύο διέδρων, ενώ η πρόσθια/οπίσθια όψη το δείχνει μετά τον σχηματισμό των διέδρων.
    Σχ. 2 - Οι φάσεις κατασκευής του φτερού
  • Σε μία από τις δύο πλευρές του φτερού τράβα με τον λεπτό μαρκαδόρο και την βοήθεια του ορθογωνίου τρίγωνου, τις 5 γραμμές που αναφέρονται στην συνέχεια. Αυτή η πλευρά θα είναι πλέον η κάτω πλευρά του φτερού.
    • μια γραμμή στη μέση του φτερού (σχ 2.1).
    • δύο γραμμές παράλληλες με την γραμμή της μέσης σε απόσταση 1,5 χιλ από αυτή, μία από αριστερά και μία από δεξιά της (σχ 2.1). Οι δύο αυτές εξωτερικές γραμμές ορίζουν την θέση που θα "καθίσει" το φτερό στην άτρακτο (σχ 2.2).
    • από μία γραμμή σε κάθε ακμή των δύο διέδρων που ορίζονται από τα σημεία Χ-Χ. ( σχ 3).
  • Επάνω ακριβώς στις γραμμές Χ-Χ σύρε μία - δύο φορές το μαχαιράκι έτσι ώστε να δημιουργηθεί μια χαραγή σε βάθος όσο το μισό του πάχους του ξύλου (σχ 2.3). Μη χαράξεις άλλη γραμμή.
  • Τσάκισε με προσοχή τις ακραίες έδρες, αντίθετα από την πλευρά που είναι χαραγμένες, έως ότου έρθουν σε γωνία περίπου 30 μοιρών ως προς την κεντρική έδρα (σχ 2.4).
    Για να κάνεις το τσάκισμα εύκολα ακούμπα το φτερό στο τραπέζι ανάποδα και φέρε το έτσι ώστε να έρθει η μία χαραγή παράλληλα, επάνω από την άκρη του πάγκου εργασίας.
  • Πίεσε το κομμάτι που περισσεύει έξω από το τραπέζι σιγά- σιγά προς τα κάτω. Θα ακουστεί ο ήχος του ξύλου που σπάει, αλλά μην τρομάξεις. Απλά μη το τσακίσεις περισσότερο από την ζητούμενη γωνία, για να μη σπάσει τελείως το ξύλο και αποχωριστούν οι έδρες.
  • Βάλε κόλλα μέσα στις δύο χαραγές, στην κάτω πλευρά (σχ 2.6). Πίεσε την κόλλα με την άκρη μίας οδοντογλυφίδας ή καρφίτσας για να εισχωρήσει καλά στα ανοίγματα. Απλωσε και μία λεπτή λωρίδα κόλλας στην επάνω μεριά κάθε τσακίσματος.
  • Οσο η κόλλα είναι ακόμα νωπή, ακινητοποίησε την κεντρική έδρα στον (προστατευμένο με νάϋλον) πίνακα και στερέωσε με βοηθήματα κάθε το ακροπτερύγιο σε ύψος 30 χιλ (σχ 2.7).
  • Μη μετακινήσεις το φτερό πριν στεγνώσει τελείως η κόλλα. Αν οι γωνίες των δύο διέδρων δεν είναι ακριβώς όσο δείχνει το σχέδιο αλλά μέσα σε λογικά πλαίσια (5 χιλ πάνω ή κάτω), δεν πειράζει, αρκεί να είναι ίσες μεταξύ τους.

Τα πτερύγια της ουράς

Το οριζόντιο πτερύγιο της ουράς έχει διαστάσεις 100 Χ 35 χιλ και το κάθετο πτερύγιο 35 Χ 25 χιλ.
  • Κόψε τα από φύλλο της μπάλσα, προσέχοντας τα "νερά" του ξύλου να "τρέχουν" παράλληλα στην μεγαλύτερη διάσταση τους (σχ 1).
    Σχ 3 - Προετοιμασία του οριζόντιου πτερύγιου
  • Τράβα με τον μαρκαδόρο μία γραμμή στη μέση του οριζόντιου πτερύγιου και ακόμα δύο παράλληλες γραμμές σε απόσταση 1,5 χιλ από την μεσαία, εκατέρωθεν.(σχ 3).

Η άτρακτος

Η άτρακτος φτιάχνεται από ένα πήχη μπάλσα 2 Χ 10 Χ 250 χιλ.
Σχ. 4 - Η μορφοποίηση του πήχυ της ατράκτου
επάνω: σημάδεψε την περιοχή που θα αφαιρέσεις (σκιασμένο τμήμα)
κάτω: η έτοιμη άτρακτος - σημείωσε τη θέση του χείλους προσβολής του φτερού, 65 χιλιοστά από την μύτη
  • Αφαίρεσε με το μαχαιράκι ή με τη λίμα το τμήμα του ξύλου που δείχνει το σχέδιο. Για να ορίσεις το τμήμα αυτό επάνω στο ξύλο, βάλε ένα σημάδι στην κάτω πλευρά της ατράκτου 170 χιλ από την ουρά και από το σημείο αυτό σύρε μία γραμμή προς την ουρά, 4 χιλ ψηλότερα (σχ 4).
  • Κάνε μία εγκοπή 2-3 χιλ στο κάτω μέρος της ατράκτου, προς το μέρος της μύτης να σχηματιστεί το "άγκιστρο" που θα πιάνει το λάστιχο του καταπέλτη (δες το κυρίως σχέδιο).

Η τελική συναρμολόγηση

Σχ. 5 - Οι φάσεις της τελικής συναρμολόγησης
  • Στρογγύλεψε ελαφρά με ψιλό γυαλόχαρτο τα χείλη προσβολής και εκφυγής του φτερού και των πτερυγίων της ουράς.
  • Σημείωσε στο επάνω μέρος της ατράκτου την θέση του φτερού και κόλλα τα μεταξύ τους με συμμετρία και καθετότητα (σχ 5.1 & 6).
    Οι γραμμές που έχεις ήδη κάνει στη μέση του φτερού και ένα ορθογώνιο τρίγωνο θα σε βοηθήσουν να κάνεις μία σωστή ένωση.
  • Κόλλα το οριζόντιο σταθερό στο πίσω και κάτω άκρο της ατράκτου, επίσης με συμμετρία και καθετότητα (σχ 5.2 & 6).
    Οταν παρατηρείς το μοντέλο από επάνω και από μπροστά (η από πίσω) το πτερύγιο πρέπει να είναι παράλληλο με το κεντρικό τμήμα του φτερού.
  • Κόλλα το κάθετο πτερύγιο στο ένα πλαϊνό της ατράκτου (είτε στο δεξί, είτε στο αριστερό), προσέχοντας να είναι κάθετο ως προς το φτερό και το οριζόντιο πτερύγιο (σχ 5.3 & 6).

    Σχ. 6 - Στο σχήμα φαίνονται τα σημεία που θα επιδιώξεις την καθετότητα μεταξύ των τμημάτων του αεροπλάνου
    Επάνω: Πρόσθια όψη - το φτερό σε ορθή γωνία με την άτρακτο Μέση: Κάτοψη - το φτερό και το οριζόντιο πτερύγιο σε ορθή γωνία με την άτρακτο Κάτω: Πρόσθια όψη - το κάθετο πτερύγιο σε ορθή γωνία με τις άλλες επιφάνειες

  • Κόλλα στο χείλος εκφυγής του κάθετου πτερύγιου (από οποιαδήποτε πλευρά του) ένα μικρό πηδάλιο από χαρτόνι ή ψηλό αλουμίνιο (σχ 5.4).
  • Μπορείς να ομορφύνεις το μοντέλο σου τραβώντας μερικές γραμμές με χρωματιστούς μαρκαδόρους. Μη βάψεις και μη βερνικώσεις το μοντέλο στο σύνολό του γιατί θα βαρύνει και πιθανόν να σκευρώσει.
  • Στρογγύλεψε με το γυαλόχαρτο την μύτη της ατράκτου για ομορφιά.

ΕΛΕΓΧΟΣ ΚΑΙ ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΙΣΟΡΡΟΠΙΑΣ

  • Στο σχέδιο φαίνεται ένα βέλος κάτω από το φτερό που δείχνει το σημείο ισορροπίας. Σημείωσε με τον μαρκαδόρο την αντίστοιχη θέση στην κάτω πλευρά του φτερού, δεξιά και αριστερά από την άτρακτο. Αυτή η θέση του κέντρου βάρους είναι προσωρινή, για τις πρώτες δοκιμές. Η τελική θέση του θα βρεθεί μετά από μια σειρά δοκιμαστικών πτήσεων.
    [balance] Σχ. 8 - Ελεγχος ισορροπίας
  • Αιώρησε το μοντέλο στις μύτες ενός ψαλιδιού, που θα ακουμπούν στα σημάδια του μαρκαδόρου κάτω από το φτερό.
  • Πρόσθεσε στην μύτη της ατράκτου το απαραίτητο αντισταθμιστικό βάρος έως ότου το ολοκληρωμένο μοντέλο ισορροπεί στο ενδεικνυόμενο σημείο ισορροπίας με την άτρακτο οριζόντια (σχ 8).
  • Το σχήμα 7 δείχνει μερικές λύσεις για την προσθήκη αντισταθμιστικού βάρους. Παρατήρησε ότι σε μερικές από αυτές χρειάζεται να ενισχύσεις το μπροστινό μέρος της ατράκτου, κολλώντας δύο κομματάκια φύλλου μπάλσα, ένα σε κάθε πλευρά του πήχη.
    Αν επιλέξεις ένα από τα μεταλλικά βαρίδια συμφέρει να αντικαταστήσεις μικρό μέρος του με πλαστελίνη για να μπορείς να αυξομειώσεις το βάρος στις δοκιμαστικές πτήσεις. [trim weights]
    Σχ. 7 - Οι επιλογές του αντισταθμιστικού βάρους
    1. Η μύτη της ατράκτου αρχικά χωρίς αντισταθμιστικό βάρος.
    2. Πλάκα μολύβι στερεωμένη μέσα στο ξύλο. Χρειάζεται ενίσχυση (όπως στο 7.7).
    3. Βιδούλες (ή καρφάκια) κατακόρυφα στο ξύλο. Χρειάζεται ενίσχυση (όπως στο 7.7).
    4. Σύρμα τυλιγμένο γύρω-γύρω. Βάλε και λίγη κόλλα.
    5. Πλάκα μολύβι σφιγμένη επάνω στο ξύλο. Βάλε και λίγη κόλλα.
    6. Πλαστελίνη. Αγρίεψε λίγο το ξύλο για να στερεωθεί καλύτερα.
    7. Ενισχύση μύτης (όπως εφαρμόζεται στις περιπτώσεις 7.2 και 7.3.


  • Δεν υπάρχουν σχόλια:

    Δημοσίευση σχολίου